zaterdag 12 mei 2012

Dagje op de markt

Afgelopen zondag al weer onze 3e deelname aan de Sunday Market! Misschien ben je wel benieuwd hoe dat nou is, zo’n dagje op markt? Het is super leuk!
Maar dat komt volgens mij ook omdat de Sunday Market gewoon zo ontzettend leuk is! Mooie stands, leuke en gezellige bezoekers en een goede sfeer met muziek en dans en natuurlijk een hapje en een drankje!

De voorbereiding begint de zaterdag ervoor met het klaarzetten van de spullen. Kiezen wat er wel en niet mee gaat, altijd moeilijk! Kijken of artikelen nog even een strijkbeurtje nodig hebben, prijskaartjes maken.

In de week ervoor ontvang je een mail van de organisatie waarin je plek staat en hoe laat je aanwezig moet zijn. Voor ons was dat afgelopen zondag tussen 9.30 en 10.00uur. Als je aankomt, is het al een en al bedrijvigheid en de verkeersregelaars vertellen je welke kant je op moet. Tot nu toe heb ik ook met de organisatie alleen nog maar positieve ervaringen. De verkeersregelaar maakt gezellig een praatje met je en gisteren herkende hij ons al als “vaste klanten”. Die persoonlijke touch draagt wel bij aan de gezelligheid vind ik hoor!

Dan zeg je je buurtjes gedag en begint het uitpakken. Ik had nu wat te veel bij me en eerlijk gezegd vond ik zelf de kraam ook een beetje rommelig, oeps…!!

Het lijkt misschien lang dat je er al om 10.00 uur bent, terwijl de markt pas om 12.00 uur begint, maar het Westerpark is volgens mij nooit saai! Mensen laten er hun hond uit, joggen er of lopen gewoon al gezellig een rondje. Vanaf een uur of half 12 merkte ik al echt dat mensen de markt kwamen bekijken en toen was het ook al gelijk best druk. Het leukste van deze markt vind ik zelf vooral de verscheidenheid aan mensen die langs je kraam komt! En veel zijn in voor een gezellig praatje. Niks nors langs je kraam lopen (ok, uitzonderingen daargelaten). Ze zijn ook niet te beroerd om te zeggen dat je kraam of je spullen mooi zijn! Een vrouw pakte afgelopen zondag een Bambak knuffel op en zei dat ie echt heel netjes gemaakt is! Ze kocht niks, maar dat ze de moeite neemt om goed naar je spullen te kijken, vind ik al leuk! Die Bambaks zijn sowieso erg populair in de hoofdstad! Niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen! Gisteren was er een vrouw die er vorige maand 1 kocht en nu nog een, kijk dat is helemaal super! Maar ook mannen schamen zich niet om de Bambaks eens van dichtbij te komen kijken!

Misschien lag het aan Koninginnedag, de meivakantie en de bevrijdingsfestivals, maar na een piek van 12 tot 4 viel het daarna helaas wel een beetje stil. Dit was de vorige keren niet, maar dat gaf me nu mooi de tijd om zelf even de markt op te gaan! Er worden zoveel leuke artikelen aangeboden op de Sunday Market, ik kocht zelf bij Ingthings wat mooie retro lapjes en bij Van Ikke nog een mooie applicatie.

We stonden ook nu weer naast hele leuke collega’s. En het voordeel van een markt vind ik ook, dat je ervaringen uit kunt wisselen! Hoe doe jij zus en hoe doe jij zo. Op welke markten heb je al gestaan, welke bevielen goed en welke minder. De prijs van je artikelen, hoe bepaal jij die? Goede foto’s van je producten maken, blijkt niet alleen voor mij een uitdaging te zijn!

Om 6 uur pak je je spullen weer in en rond 7 uur reden we van het terrein af. Ook dit is weer goed geregeld! Het is best vermoeiend, ook omdat het zondag nog best koud was denk ik, maar het is voor ons ook echt een dagje uit! Voor de gezelligheid, het contact met de bezoekers en de collega’s, de spanning of je wat gaat verkopen (er staat zoveel leuks) en de voldoening als mensen positief reageren en je lekker verkoopt!

Op 20 mei staan we voor het eerst op de Feel Good market in Eindhoven, dat belooft ook een heel gezellig markt te worden, ik ben heel benieuwd!

(Foto is van de kraam in april, waren nu vergeten een foto te maken...)

2 opmerkingen:

  1. Ik vind de prijsbepaling ook altijd moeilijk. Vooral omdat het gaat om hangemaakte producten. Je wilt niet te duur zijn, maar je wilt het ook niet voor een appel en een ei verkopen. Blijft uitproberen. Z'n markt is daar perfect voor. Krijg je meteen feedback :P Veel succes 20/5!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk dat je op deze markt staat met al je leuke spulletjes en ik ben me ook een beetje aan het orienteren wat ik eens kan gaan uitproberen en toen zei een vriendin dat ze naar deze markt was geweest en dat het een erg leuke markt was met mooie spulletjes en dat ik daar eens heen moest gaan om te kijken of ik daar niet eens kon gaan staan. En zo te lezen is dat dan geen verkeerde keuze. Ik heb laatst voor het eerst op de oranje markt eens gekeken hoe de mensen zouden reageren op mijn zelfgemaakte spulletjes en terwijl ik eigenlijk hard weg wilde hollen toen ik mijn spulletjes had uitgestald, wist mijn dochter mij met een peptalk tot kalmte te krijgen (ben zo'n held op sokken...) en werd de ochtend een heel positieve ochtend. Heel veel mooie, lieve en fijne reacties en ook het nodige verkocht...ik groeide met het uur, hihiii... Nu dus maar eens kijken of zoiets als wat jij gedaan hebt ook iets voor mij zou zijn...
    Heel veel succes in ieder geval met je spulletjes! En de hartelijke groetjes, Joyce.

    BeantwoordenVerwijderen