maandag 20 mei 2013

Maak zelf een tafellaken met rand, de easy way!

Pfff wat een weer he, maar er komt echt ooit een eind aan die regen! Ik heb dus alvast een gezellig tafelkleedje gemaakt voor op het balkon en met deze uitleg heb je er zelf ook snel een! Hurry de zon komt er aan!
 
Ik maakte een tafelkleed van 80 x 80 cm met een rand van 6 cm. Voor de rand knip je een strook van 12 cm, vervolgens strijk je deze dubbel en strijk je aan beide kanten 1 cm om.
 
Je zet de strook op de stof van het laken en stikt dit vast tot zo'n 20 cm van de hoek
(Check even of de stof aan beide kanten gelijk ligt, anders is je stiksel straks nog scheef)
 
Bij de hoek aangekomen, maak je een vouw
 

En nog een
 

Vouw nu de achterflap omhoog
 

 

Vouw vervolgens de hoekjes naar binnen en strijk de vouwen erin
 

Vouw open, speld de 2 lagen op elkaar en stik langs de vouwen
(hoe preciezer, hoe mooier je hoekje wordt)
 

 
Knip de stof vlak langs het stiksel af
 
 
Vouw het hoekje naar binnen en tadaaaaa
 

Stik nu verder om de rand vast te zetten aan de stof
 
 
Herhaal bovenstaande voor alle hoeken en klaar is je tafelkleed!
 
 

Deze easy way is een beetje een shortcut, maar het gaat ten slotte om het resultaat ;-)
Ik hoop maar dat het duidelijk genoeg is.... Zo niet, laat het me aub weten!
(Nog geen zon te zien, geeft mij nog wat om wat vrolijke bloeiers voor op het tafeltje te kopen!)
 


1 opmerking:

  1. Het ziet er mooi uit, maar e.e.a. is mij onduidelijk. De bovenste foto is de rand zowel aan de voorkant als aan de achterkant vastgestikt?. Vervolgens moet je een vouw maken en nog een (welke kant uit?) de stof is ineens gedraaid op de foto, ik snap echt niet hoe je nu moet vouwen.

    BeantwoordenVerwijderen